HomeRejsedagbøgerVærd at seSverigeCampingBornholmFotoalbumGallerietGolden People StoriesKommentarLinksSitemap

Pinseferien 2003 - SÖDERÅSEN

INDHOLD

DAG 1 - 05.06.03

DAG 2 - 06.06.03

DAG 3 - 07.06.03

DAG 4 - 08.06.03

DAG 5 - 09.06.03

Kort over Söderåsen

DAG 1

Efter en behagelig overfart med Bornholmstrafikkens færge "Poul Anker" nåede vi Ystad ved 15-tiden og kørte nordpå mod vores sædvanlige forsyningssted - det store ICA-marked i Hörby.

Efter at indkøbene var overstået, fortsatte vi ad vej 13 mod Skäralid.
Her prøvede vi først turistkontoret for at se, om de havde noget kortmateriale, men kontoret var lukket. Så vi forlod Skäralid og kørte lidt tilbage ad vejen indtil sidevejen mod Jällebjär.
Der er to P-pladser i dette område. Den ene kendte vi fra vort sidste besøg, så vi prøvede den anden. Vi fandt en rar plads, solen skinnede, dejlig udsigt med eg, birk og store ener, så vi blev hurtigt enige om, at her overnattede vi.

Overnatning ved Jâllebjär

Vi skiftede til travesko og gik en tur op over Jällebjär, som faktisk er en gammel vulkankegle - på toppen kan man faktisk se resterne af det gamle krater. Men iøvrigt er det et rigtig dejligt skovområde, som får lov til at passe sig selv.

Aftenen blev brugt til planlægning af morgendagens traveture i en anden del af Söderåsen.

DAG 2

Vi blev vækket tidligt af nogle lam, som var kommet udenfor indhegningen og nu fortvivlet råbte om hjælp og mødrene var næsten lige så højrøstede. Det var varmt - meget varmt.

Vi forlod stedet og kørte gennem Skäralid mod Ljunbyhed. Her kørte vi mod sydvest mod Klåveröd. Målet var Höjehall og Vargadalen.

Vi fandt frem til stedet og fik anbragt bilen på en P-plads ved vejen til Höjehall og skiftede til traveudstyr. Vi nåede op til toppen, men blev lidt skuffede. Selv fra toppen af udsigtstårnet var udsigten ikke særlig imponerende på grund af de mange træer samt det lidt disede vejr

Parti fra Höjehall

Vi gik ned igen af "bjerget" - ca 210 m.o.h. - og fortsatte vores vandring gennem Vargadalen. Bevoksningen skifter fra gl. nåleskov over gl. løvskov til ellesumpe i bunden af de mange sprækkedale.

Landskabet minder meget om det bornholmske, der er bare meget mere af det.

Ruterne er glimrende markeret med forskellige farver, så ved hjælp af oversigtskortene på P-pladserne, er man godt hjulpen, men et kort i lommen ville nu være meget rart.

Inden vi forlod stedet, skulle vi også lige kigge på en lokalitet med navnet Snuvastugan, en lille grotte der nu var indrettet som en slags shelter, og man kan da roligt sige, man havde tag over hovedet, vel en ca 10 m solid granit!

Vi forlod stedet og kørte videre ad Vargadalsvägen mod Klåveröd og videre mod Ljunbyhed. Kort efter Klåveröd drejede vi af ad en vej med navnet Olander Pärs Väg, der førte ned til en lille sø.

Vi parkerede bilen og fik lidt at spise, hvorefter vi vandrede ud i området. Kort efter fandt vi endnu en plads med en bedre udsigt over søen. Bilen blev hentet og anbragt på den nye plads med henblik på overnatning, hvorefter vi fortsatte vores travetur.

En dejlig tur gennem mange forskellige typer af landskaber.
Vi passerede Skorstenen, en fritliggende klippeformation, der så ud til at være stablet af tilfældige stenblokke - virkede ikke særlig stabil - men stenene blev da liggende, medens vi passerede.

Også her er afmærkningen i orden med Skåneledens markeringer som de primære og så med lokale rundture i kombination med dem.

Et par steder stødte vi på rester af gammel bebyggelse, bl.a. en udflyttergård beboet frem til 1930'erne og en gammel vandmølle, lukket omrking år 1900. Skoven, der består af bøge- og nåletræer, er først etableret omkring 1940.

Vi kom tilbage til bilen. Det er forøvrigt et usædvanligt sted det her. Vejen ind i området er en bomvej - uden betaling. Bommen bliver lukket og låst kl 21 og først åbnet igen kl 7. Det er med andre ord en kæmpestor naturcamping og så er det gratis. Fantastisk. Inden bommen blev lukket, var vi da også blevet flere på pladsen både campere, motorcykelfolk og vandrere.

DAG 3

Vågnede igen til en dejlig solskinsdag, himlen var blå og træerne spejlede sig stadig i søen. Efter morgenmaden forlagde vi residensen til en anden del af Söderåsen. Vi skulle finde Körslätts Ravin.
Det lykkedes ikke. Efter kortet ligger den i nærheden af Körslätts Gård, men ejeren af gården havde etableret parkeringsforbud på en meget lang strækning og før og efter denne forbudszone var parkering ikke mulig på den meget smalle vej.
Hvis ravinen er der, hvor kortet angiver at den er, så ligner det obstruktion fra ejerens side.

I stedet kørte vi til Klöva Hallar.
Vi fik bilen parkeret og fik skiftet til traveudstyret igen. Solen skinnede, blå himmel og masser af fuglesang. Den første del er meget kuperet og meget bevokset, men ind i mellem får man da et kig ned i dybe slugter omgivet af de høje morænebakker.
Vi passerede endnu en stor P-plads og fortsatte mod den store sprækkedal Klöva Hallar. Stien løber oppe på kanten af dalen og igen er det svært at se dalens sider og få et indtryk af hvor dyb den er på grund af bevoksningen.

Efter et par timers vandring langs dalen nåede vi ud til Klöva Mölla.
Nu da vi var ude af skoven, kunne vi konstatere, at det var blevet meget overskyet, og at vi formentlig ikke nåede tilbage til bilen i tørvejr. Det kom også til at holde stik, for kort efter at vi atter var inde i skoven på vej tilbage, begyndte det at dryppe og snart regnede det rigtigt. Vi klarede turen tilbage på den halve tid af udturen, men så var det også uden pauser.
Det var rart at se bilen igen og få noget tørt tøj på, lidt mad og noget varm te.
Vi havde nok forventet flere flotte klippeformationer, men som "skovtur" betragtet er det en flot og dejlig tur.

Vi forlod Klöva Hallar og skulle finde et natkvarter.
I går havde vi på Vargadalsvägen set en sidevej, der førte mod Höjehall. Den fandt vi igen og den endte - som forventet - i en dejlig stor vendeplads omgivet af ung birkeskov.
Regnen er hørt op, men det er stadig tungt og gråt i vejret, men temperaturen er her ved 20-tiden stadig omkring 20 grader.

DAG 4

Vågnede i en meget, meget varm bil - 35 grader viste termometret. Så op med døre og vinduer. Vi nød solen ovenpå regnvejret i går og kom først afsted ved middagstid.
Vi kørte til Ljungbyhed og fik foretaget nogle indkøb, hvorefter vi fortsatte til Skäralid
og Serpentinevejen lige syd for byen. Vi kørte frem til en P-plads ved Liarne og forsøgte endnu en gang at få et kig ud over dalen fra en udsigtplads, men med samme negative resultat som tidligere, man kan ikke se noget for alle de træer.

Så gik turen ned i dalen ad en meget stejl sti. Her nede i bunden virkede det næsten, som man forestiller sig en tropisk regnskov.
Vejret hjalp på illusionen, tungt, varmt, fugtigt og solskin.

Vi krydsede vandløbet og gik langs med nogle store mængder af "ras" - frostsprængt, nedstyrtet ur i kolossale mængder.
Stien er ganske vanskelig at gå på.

Målet var et sted, hvor to vandløb mødes. Et spændende sted med en helt speciel atmosfære. Det ene af vandløbene dannede et lille vandfald.

Efter et lille hvil forcerede vi det sidste stykke, den stejle sti op fra dalbunden.

Så tilbage til bilen og videre til Röstånga og Nackarpdalen.
Her er der en markeret vandretur kaldet Nackarprunden på 4 km.
Landskabet her er lige lovlig "civiliceret", kun på strækningen langs kanten af Nackarpdalen ligner det rigtig natur.
Vi fik nogle kig ned til Odensjön, som ligger i et såkaldt dødishul. Den er næsten cirkelformet. Vi forlod stien inden vi var kommet helt tilbage til  udgangspunktet for at komme helt ned til Odensjön.

Her herskede der i den lune sommeraften et broget folkeliv. Søen fungerer som udflugtsmål for byens borgere, hvilket er ganske forståeligt, for her er dejligt. Der blev fisket og grillet og børnene legede og hunde blev luftet og en enkelt fik sig en svømmetur.

Vi vendte tilbage til bilen og returnerede til Höjehall-vejen endnu en gang. Kort efter vi var landet, blev det tordenvejr og vi gik da også i seng til regnens trommen på biltaget.

DAG 5

Opvågnen til spredt sol og mange skyer og nogle få blå stumper himmel, som blev færre og færre medens vi spiste morgenmad. Vi forlod pladsen samtidig med at det begyndte at regne. Godt at vi tog Nackarpdalen i går, for vejret i dag egner sig ikke rigtigt til traveture.
Så dagens program bliver noget med at finde nogle små, pæne veje på kryds og tværs her fra og til Ystad.
Vi nåede Ystad og færgen kom. Det store kolde bord levede op til sin standard, så tiden indtil Rønne gik hurtigt og ved 23-tiden var vi hjemme igen.
Endnu en Sverigestur er til ende og vi er endnu en gang blevet beriget med nye oplevelser og indtryk fra en dejlig natur.

KORT OVER SÖDERÅSEN

Forklaring til kortet: 5: Körslättsravinen - 6. Klövahallar - 7. Klöva Mölla - 9: Vargadalen - 12: Skäralid - 14: Odensjön og Nackarpdalen - klik på tallene på kortet