HomeRejsedagbøgerVærd at seSverigeCampingBornholmFotoalbumGallerietGolden People StoriesKommentarLinksSitemap

Forårsturen 2016

Også i år gik den første sverigestur til Öland. Vi skal bare afsted og nyde det fantastiske blomsterflor, der findes her på øen på denne årstid.

Vi var afsted i ca 1 måned. Den første uge blev brugt til at besøge familie og en god ven på Sjælland. Så gjaldt det Öland, og vi sluttede turen med nogle dages ophold i den sydøstlige del af Skåne

Vi havde rigtig dejligt vejr under opholdet på Öland, der fuldt ud levede op til sit tilnavn som "vindenes och solens ö", da vi havde nogle dage med ganske kraftig blæst, men med sol.

Det blev til mange dejlige ture i de forskellige landskabstyper på øen og til nogle ture frem og tilbage i - næsten - hele øens længde, for at følge udviklingen i blomstringen.

Her er så en kronologisk oversigt over nogle af vores oplevelser og de sædvanlige links til de mere udførlige beskrivelser, hvor der også er andre oplevelser og ture, der ikke er omtalt nedenfor.

Natur

Kultur

Andre oplevelser

I år kørte vi - efter opholdet på Sjælland - direkte til Öland og ned på den sydlige del af øen.
 Vi startede med at besøge et stort gravfelt ved Klinta, Gettlinge gravfelt..
Da vi vendte tilbage herfra, så vi til vores overraskelse, at der var en masse biler og mennesker lidt vest for Möckelmossen. Det var fuglekiggere, der havde fået information om, at stedet havde besøg af en sjældenhed, nemlig en slangeørn. Vi fik lov at kigge i en fuglekiggers teleskop og fik så selv set fuglen. Se mere herom under Andre oplevelser.

Næste besøg var en del af Vargeslätt reservatet, nærmere betegnet området nord for Nabbelund.

Så blev det til det første besøg på blomsterengene ved Horns kungsgård.
Derefter det første besøg på engene ved Enerum.

Så endnu et kulturbesøg. Denne gang ved Rosendal Järnåldersby, der også kaldes for Ölands Pompeii.
 Denne dag startede forøvrigt med en sjov oplevelse af en masse Volvo'er på vejen oppe ved Norra udde. Se mere under Andre oplevelser.
Vi fandt nogle nye besøgsmål i år. Vi har jo tidligere besøgt Högenäs orde. I år var vi så ude og kigge på to andre odder, nemlig Långebå og Sör-långören på øens østkyst i nærheden af Löttorp.
Dernæst blev det til en dejlig tur i det afvekslende landskab i Lind reservatet.
Så endnu et par besøg i Vargeslätt reservatet ved Nabbelund.
Til trods for vores tidligere tur på nogle odder, så skulle vi da også en tur i området ved Högenäs orde.
Inden vi drog til Högenäs orde, så vi forøvrigt en meget usædvanlig campingvogn - den kan du se under Andre oplevelser.
Da vi sidste sommer var på tur i området ved Gösslunda, havde vi erfaret, at nogle engområder her skulle være et sandt flora-eldorado på denne årstid. Så dette område skulle da også besøges. Desværre blev det ikke den store blomsteroplevelse, da Öland jo nu i flere år har været hårdt ramt af tørke. Nogle steder på det sydlige Öland er grundvandstanden nu sunket op til 5 m. Så også her havde tørken sat sine spor på floraen. Visse områder må vel nu nærmest karakteriseres som ørken.
Endnu en blomstertur nemlig en herlig tur i Hörninge mosse.
Og så endnu et kulturbesøg nemlig Ismantorp fornborg.
Et af de steder, der står på listen over faste besøgsmål, er reservatet ved Frösslunda sjömark, som altså også blev besøgt i år.
Herudover er det blevet til flere dejlige traveture rundt omkring på øen. Dels langs strandene, og dels på alvaret flere forskellige steder. Desuden er det også blevet til nogle besøg på nogle af de faste steder som engene ved Enerum og ved vejen mod Persnäs kyrka (Klovstenskärr). Se flere af dem her:
Knisa mosse er også et af de faste punkter og blev også besøgt i år.
Her kigger vi blandt andet efter den meget lille og uanselige, men yderst velduftende gøgeurt Pukkellæbe med det mere retvisende svenske navn: Honungsblomster. Vi fandt flere eksemplarer af den i år.
Desuden så vi naturligvis ved flere lejligheder under vores færd fra syd til nord og tilbage igen de efterhånden meget berømte kameler i nærheden af Alböke
Under vores kørsel rundt på øen nød vi også synet af de mange, mange kornmarker med de mange, mange valmuer. Se nogle flere billeder her.
Efter de mange dejlige oplevelser på Öland kørte vi i land og sydpå langs kysten til Brösarp, hvor vi besøgte både Norra og Södra backar samt området ved Haväng.
Turen sluttede med et kort besøg i Måryd reservatet, hvor der bl.a. findes røde åkander.

Medens vi ventede på at komme hjem med færgen, tilbragte vi eftrmiddagen ved stranden øst for Ystad